X
تبلیغات
پژوهش - مقاله ای کاربردی درباره ی روش همیار معلم
تاريخ : چهارشنبه نهم دی 1388 | 10:7 | نویسنده : محمدرضا سعیدی مقدم
 
به نام  خدا
اداره ی آموزش و پرورش شهرستان ساوجبلاغ
دبیرستان شاهد امام رضا (ع)
نام پروژه :
روش همیار معلم
مجری طرح :
محمدرضا  سعیدی مقدم
بهمن 1387
 
Have  you ever heard this saying
I hear and I forget
 I see and I remember     
 I do and I understand

تشکر و قدردانی : 
 
ابتدا از خداوند متعال سپاسگذارم  که شیوه های مختلف آموختن را به این حقیر آموخته است.همچنین از مدیریت محترم دبیرستان شاهد امام رضا (ع) آقای فلاح نژاد و معاونین محترم ایشان  که مشوق خوبی برای همکاران در استفاده از شیوه های نوین تدریس می باشند ، تشکر می نمایم .

 

مقدمه:
از سال تحصیلی 85- 1384در دبیرستان شاهد امام رضا (ع) برای تدریس دروس مطالعات اجتماعی
مشغول به کار شده ام. همواره این سوال برایم مطرح می شود که« چگونه می توانم دانش آموزان را به کلاس درس مطالعات اجتماعی علاقه مند سازم ؟» در ضمن تدریس در دبیرستان فوق سعی کرده ام  از روش های جدید برای تدریس استفاده کنم. نتیجه به کارگیری این شیوه ها علاقه مندی دانش اموزان به کلاس های درسم و همچنین کاهش میزان مردودی در این در س در مقایسه با سایر مدارس می باشد.لازم به توضیح است که در س مطالعات اجتماعی از جمله دروسی است که میزان مردودی در آن بالا می باشد.
در ابتدای هر سال تحصیلی به دلیل عدم آشنایی دانش آموران با روش تدریسم که به شکل مشارکتی می باشد ، دانش آموزان از نمرات بالا  برخوردار نمی گردند و حتی بعضی از آنها از این درس می ترسند و احساس بد ی در آنها ایجاد می شود .
در نوبت دوم با آشنایی که آنها نسبت به روش تدریسم پیدا می کنند ، هم نمرات آنها بالا می رود و هم از انگیزه ی لازم برا ی ادامه ی کلاس برخوردار می شوند. در کلاس درسم از شیوه های مختلفی برای تدریس استفاده می کنم که این شیوه ها عبارتند از :
شیوه ی بارش مغزی
شیوه ی همیار معلم
شیوه های پرورش تفکر خلاق
در ادامه بیشتر در مورد شیوه ی همیار معلم  که از آن در کلاس ها یم استفاده می کنم  توضیح می دهم.
 
 
چرا  از روش همیار معلم استفاده می کنیم؟
 تحقیق نشان داده است که فنون یادگیری مشارکتی موجب :
• ارتقا یادگیری و موفقیت علمی دانش آموز می شود .
• ارتقای حافظه ی دانش آموز می شود .
• افزایش رضایت دانش آموز با تجربه ی یادگیری هایشان  می شود.
•توسعه ی مهارت های دانش آموزان  در ارتباط شفاهی می شود.
• توسعه ی  مهارت های اجتماعی دانش آموزان می شود.
 
پنج عنصر یادگیری مشارکتی (همیار معلم)
1-  وابستگی متقابل مثبت
2- تعامل رو در رو
3-  پاسخگویی انفرادی و گروهی
4-  مهارت های میان فردی و گروه  کوچک
5- فرایند گروهی  
 
رویکردی که من از آن در کلاس های درسم استفاده می کنم در سه کلمه زیر خلاصه می شود:
think-pair- share                               
یکی از ساده ترین - اما موثرترین - روش هایِ مشارکتی و همیار در کلاس استفاده از روشِ THINK - PAIR - SHARE است. در این روش دانش آموزان یاد می گیرند که یک پرسش می تواند پاسخ هایِ گوناگونی داشته باشد و برای حل یک مسئله راه هایِ متفاوتی وجود دارد.این روش دانش آموزان را به گفتمان و تحمل دیدگاه های دیگران تشویق می کند. همچنین این روش به دانش آموزان در پردازشِ اطلاعات، بهبود و پیشرفتِ مهارت هایِ ارتباطی و گفتاری کمک می کند بنابراین دانش آموزان بدون ترس و واهمه یِ مسخره شدن دیدگاه هایِ خود را در کلاس به اشتراک می گذارند. به نوعی تلاش می کنم که  تفکر واگرا را در آنها پرورش دهم  و به آنها آموزش دهم که برای حل یک سوال می توانند از راه حل های متفاوتی استفاده کنند. 
 
روش کار:
THINK
1.  ابتدا پرسش و یا موضوعی را مطرح می کنم و  از دانش آموزان می خواهم   تا در مدت زمان 2 تا 3 دقیقه درباره یِ پرسش و یا موضوع مورد نظر  بیاندیشند.
PAIR
2. در پایان زمان تعیین شده، دانش آموزان پاسخ ها و یا اطلاعات  خود را در گروه های کوچک که حداقل از 2نفر و حداکثر از 5نفر تشکیل می شود  با یکدیگر در میان می گذارند و به بحث می پردازند(10تا15 دقیقه) .
SHARE
3. سپس  تعدادی از دانش آموزان را  - به طور تصادفی – از هر گروه صدا می زنم ویا از مسئول هر گروه می خواهم  تا پاسخ هاِ  و یا اطلاعات گروه خود را نسبت به موضوع مورد نظر را با کلاس به اشتراک گذارند. 

 
یک توضیح ضروری پیش از تدریسِ  هر درس به دانش آموزانم می دهم وهدف در س را به این شکل برای آنها بازکو می کنم:
دانش آموزان! امروز می خواهیم با کمک هم در باره یِ موضوع ............... مطالبی یاد بگیریم. پیش از این که من سوالی بپرسم به این موارد خوب دقت کنید:
۱.  شما 10 الی 15 دقیقه وقت دارید تا به دقت به پرسشِ  و یا موضوع مطرح شده بیاندیشید.
۲. پاسخ ها ی احتمالی و اطلاعات ِ خود - که فکر می کنید درست است در گروه های خود با  یکدیگر در میان بگذارید و درباره یِ آن ها بحث کنید.
۳. نتیجه یِ  بحث ِخود را با کلاس به اشتراک گذارید. 
اکنون به این پرسش دقت کنید:
درباره یِ واژه یِ  مثلا " نظام اقتصادی " چه می دانید؟
دانش آموزان - بی آن که با یکدیگر صحبت کنند - درباره یِ پرسش می اندیشند. پس از پایانِ وقتِ 2تا3  دقیقه پاسخ ها  و اطلاعات ِ خود را در گروه  در مدت 10الی 15 دقیقه با یکدیگر به بحث می گذارند. سپس یکی از دانش آموزان را به تصادف صدا می زنم: آیا شما به نتیجه ای رسیدید؟
 
در ادامه ی این مقاله به یکی دیگر از روش های ساده یِ مشارکتی و همیار،  تحت عنوان روش RoundRobin می پردازم که از آن در کلاس های درسم استفاده می کنم. در این روش تاکید بر گفتگو است و همه یِ دانش آموزان فرصتِ اندیشیدن ، بیان دیدگاه های ِ  خود و ابراز وجود دارند. دانسته ها و ایده ها در گروه به بحث گذاشته می شود  ، اندیشه ها نقد و بررسی می شود و در پایان اندیشه های بهتر و منطقی با دیگر گروه ها  به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین همه یِ دانش آموزان فرصتی برابر برای مشارکت در فرایند آموزش در کلاس دارند. 
 
در این بخش دانش آموزان گروه بندی شده اند(گروه های 2تا 5 نفره) و قانونِ کارِ گروهی را فرا گرفته اند و پذیرفته اند که:
۱. به نوبت و آرام با یکدیگر گفتگو کنند.
۲. به دیدگاه های یکدیگر با حوصله و با دقت گوش دهند.
۳. با احترام با دیدگاه هایِ دیگران برخورد کنند.
۴. اگر فردی در گروه کمک خواست، به او یاری دهند.
۵. یکدیگر را در انجام دادن کارِ فردی و گروهی تشویق کنند.
۶. درباره یِ چگونگیِ بهبود و پیشرفتِ کار با یکدیگر گفتگو کنند.
روش کار:
۱. دانش آموزان به گروه هایِ  2تا 5 نفری تقسیم می شوند.( هر دانش آموز در گروهِ خود با شماره ای مشخص شده است.)
۲. سوالی از آنها  می پرسم - که می تواند چند پاسخ داشته باشد - و از دانش آموزان می خواهم درباره یِ آن بیاندیشند.
۳. دانش آموزان هر گروه ، به نوبت پاسخ هایِ خود را شفاهی مطرح می- کنند. ( در گروهِ خود )
۴. پس از پایان وقت مشخص شده، شماره ای را - تصادفی - می گویم. همه یِ دانش آموزانی که آن شماره را دارند، بلند می شوند و برایِ بیان پاسخ هایِ خود به جلو کلاس می روند و پاسخ ها به بحث و گفتگو گذاشته می شود.
 
مثال :
۱. درس امروز را  که قبلا در منزل یا خلاصه کرده اید و نکته ها و سوال های  مهم و اصلی آن را بیان کنید.
۲. آنچه را که از درس امروز فرا گرفته اید، بگویید.
یادآوری:
این روش به صورت شفاهی اجرا می شود.
 
نتیجه گیری :
این طرح هم اکنون در کلیه ی کلاس های سال اول دبیرستان شاهد امام رضا (ع) در حال اجرا  می باشد . در نوبت اول این طرح در کلاس 102 به طور جدی برگزار شد که نتیجه آن پایین بودن تعداد کسانی بود که در این درس نمره ا ی کمتر از 10 گرفته بودند.
با اجرای این طرح در کلیه کلاس های سال اول شور و نشاط فوق العاده ای در آنها برای انجام فعالیت های گروهی و همچنین یادگیری مشارکتی احساس می شود.  
 
ارزش انسان به داشته هایش نیست ، به چیزی است که آرزوی به دست آوردنش را دارد.
                                                                                                                                    جبران خلیل جبران


  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ